tisdag 16 mars 2010

tisdag

Denna helg och vecka (så långt som den nu är skriden) har jag faktiskt ägnat mig åt lite populärkultur, och äntligen tagit mig i kragen att göra ett smakprov på saker som min medmänsklighet uppskattar som underhållning.

jag har sett halva första säsongen av "how I met your mother" och idag läst halva "twilight".

Mina åsikter är som följande:

Twilight:
hitills... är jag upprörd över reccensenten som påstod att den är mycket bättre och mer välskriven än Harry Potter.
Det är den inte.
(Även jag, troget fan som jag är till min käre Harry kan se bristerna i J K Rowlings språk, och stil och (suck) böcker, men ingenting kan någonsin övertala mig att hennes verk inte är en fantastisk och underbar sjulogi)
Men även ur ett opartiskt perspektiv kommer inte twilight nära.
Boken är inte värdelös.
Den är lätt att läsa, man fastnar i den och jag vill läsa vidare. Den är medryckande och intresserande och den är bra för unga människor som vill drömma sig bort, vara romantska, bli kära i kärleken och kåta så det ryker ur öronen.
Jag tycker att det är en bok som pendlar mellan "bra" och "helt ok" av olika anledningar.
Jag vill mycket gärna läsa vidare och är intresserad över slutskedet.
Jag vill kanske läsa hela trilogin, för att jag är nyfiken.
Men det finns ingen hype, ingen brådska, ingen längtan och inget "måste ha nuuu"
boken är ok, rätt bra om man är 16

How I met your mother:
Söt serie. Lite som vänner. Väldigt lik vänner på många sätt.
Jag underhåller mig att titta på den på samma sätt:
Jag slötittar för att jag trivs med det.
Den är inte "jonathan creek"-bra.
Inte "avatar the last airbender"-bra
inte "greys anatomy"-spännande och medryckande (jag antar att jag förlorade hälften av alla sypatier där med den serien som jämförelse)
den är bra, den är rolig, den innehåller roliga (och dryga) karaktärer och jag tycker om att slötitta på den.
"bra" pendlar mot "riktigt bra"
ingen hype.

men bra.
vi lämnar det där

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar