söndag 1 augusti 2010

om semestern

min familj:
Mamma sex veckor innan avresan: *tittar på mitt arbetsschema* ja, och så är du ju ledig veckan efter där, då behöver vi ju inte ha så bråtom hm på söndagen.

Pappa tre veckor innan avresa: Hur har du det med jobb därikring? Vi kanske vill ta det lite lugnt innan vi åker hem på söndagen, inte stressa och så. Är det ok för dig att komma hem måndag-tisdag?
Jag: Ja, OM jag jobbar, jag vet inte just nu, den veckan, vet jag i alla fall att jag är ledig måndag och tisdag, för det har jag kollat. vi har inte bråttom någonstans.

Pappa ca två veckor innan avresa: sen kanske vi vill ta det lite lugnt på söndagen, du vet festwn kan väl bli sen och så, så vi vill väl åka på eftemiddagen någon gång, måndag kanske. Hur ser det ut för dig med jobb?
Jag: jodå, jag är ledig minst måndag-tisdag, så vi har inte bråttom.

Pappa en vecka innan avresa: Hur var det med ditt jobb nu? jobbade du måndag efter skåne?
Jag: Nej, jag vet att jag är ledig i alla fall måndag, tisdag, så vi kan stanna till måndag kväll om ni har lust.

Tisdag: dagen för avresa.
Jag: Kommer vi hem på tisdag eller? Om vi åker på måndag?
Pappa: Nej, vi tänkte försöka klara hela streckan på söndag. Så vi åker tidig söndag morgon.
Jag: men.... skulle vi inte ta det lugnt efter festen på söndag?
Pappa: men du jobbar väl på måndag.
Jag: ???????!

Men vi åkte på semester.
Eftersom jag är ledig för första gången på två veckor och dessutom packat med mig shorts, linnen, sommarklänningar och i nödfall ett par sunkigt sitna jeans så regnade det hela veckan.

Och det var en fin familj på vackra vägar i en grön bil.
och det var ett rum på rasta rattuglan i mariestad.
Och det var fint att verkligen umgås.
Det var fina diskussioner och att få känna sig som en familj igen.

Där var skåne.
Och hela den fantastiska släkten.
och som jag älskar att träffa dem.

Och det var en fin dag i Danmark. Och att gå på presentjakt.
Att hitta det man sökt.

Och det var en brännugn, ett efterlängtat resmål och vackra souvernirer.

Och det var fina middagar och underbart sällskap.
Det var en vacker fest.
Och det var farbröder och fastrar, kusiner och kusinbarn, små små tvillingar.
Det var engelsmän och fruar.
Och de två födelsedagsbarnen.
Och framförallt var det glada och älskade människor.

Och det var presentutdelning och tal.
Och en fin bildvisning med antika bilder från forntidens glada dagar (mest 60, 70 och nittiotal)
och vi delade vårt förflutna, våra minnen, våra drömmar, planer, förväntninar och förhoppmingar.

och jag hade världens finasre semester.

Idag har jag suttit tio timmar i en bil, ätit glass och kakor och blivit krossad av morsan i poker.
Imorgon är jag tillbaka hos min älskade och vardagen såsom den är just nu återvänder.

och jag somnar lycklig inatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar